Ihmiset työn takana. Movettan ulkopuolinen markkinoinnin asiantuntija ja koordinaattori. Kysytäänpä mitä työ pitää sisällään?
Kertoisitko alkuun hieman itsestäsi ja taustastasi?
”Asun Helsingin Lauttasaaressa ja perheeseeni kuuluu kesällä 15 vuotta täyttävä poika. Meidän kummankin syntymäpaikka on Toivakka. 4-tie on minulle erittäin tuttu, olen asunut sekä Jyväskylässä että Helsingissä useaan otteeseen vuosien varrella. 2016 työmuutosten jälkeen tie vei Jyväskylän kautta pysyvästi Helsinkiin”.
Kuulin että sinulla pitkä ura markkinoinnissa takana, kertoisitko hieman siitä?
”Olen aiemmalta koulutukseltani visualisti ja tein visuaalista markkinointia useiden eri yritysten kanssa kuten Partioaitta, Fjällräven, Elisa, Halti, Intersport, Kalevala Koru, Finn-ID ja SOK. Näyteikkunoita, shop-in shoppeja, erilaisia näyttelytiloja, yritysjuhlia, kampanjoita ja messuja sekä Suomessa että ulkomailla. 50 000 km ja sen yhteydessä 200 hotelliyötä/vuosi.
SOK:n pääkonttorissa työ liittyi vahvasti S-Etukortti -asiakkaisiin. Yrittäjyys loppui kun Sokos Jyväskylä ”kaappasi” minut vuonna 2011 viideksi vuodeksi visuaalisen markkinoinnin esimiestehtäviin.
Laaja kirjo erilaisia markkinointiin liittyviä tehtäviä on kyllä takana!”
Entä tämä digitaalinen markkinointi? Miksi vaihdoit alaa?
”En vaihtanut alaa, menin ajan mukana. Markkinointi on muuttanut kovasti muotoaan viime vuosina. Jatko-opiskelin sekä päivitin osaamistani 2018-19 digiaikaan, varsinkin sen eri alustoihin ja työkaluihin. Työkokemusta siitä oli ehtinyt kertyä jo aiemmin ja koulutuksen aikana työskentelin digialalla.
Perinteinen markkinointi jos näin voi sanoa, on digitalisaation myötä muuttunut paljon. Lähes kaikki tapahtuu sähköisillä alustoilla. Myytävät tuotteet ja palvelut kerrotaan verkkosivuilla eri muodoissa, verkkokaupat valtaavat alaa, asiakkaita tavoitetaan sähköpostimarkkinoinnilla ja somessa. Webinaarit, videot, live streamit, virtuaalimessut…
Digitaalinen markkinointi
Työnkuvaa Espoon Otaniemessä loppuvuodesta 2020.
Kypärä päähän, turvakengät jalkaan ja työmaalle kuvaamaan laitteiden saapumista Italian Cantanarasta. Digimarkkinoinnin työkenttä voi olla hyvinkin laaja.
Osa digimarkkinoinnin tekijöistä voi erikoistua tiettyihin osa-alueisiin, kuten esim. dataan ja analytiikkaan tai sosiaaliseen mediaan. Oma tehtävänkuvani on laajempi.
Työssäni oppii lähes päivittäin uusia asioita. Sisällöntuottaminen ei ole pelkkää kirjoittamista, se on myös asioiden tutkimista. On mahdotonta ns. valmistua koskaan. Jatkuva oppiminen ja tietojen päivittäminen on välttämätöntä.
Millaista on Movettan digimarkkinointi, mitä teet käytännössä?
”Kuten alussa mainittiin, teen työtä konsulttina – en ole Movettan palkkalistalla enkä myöskään vielä yrittäjä. Movettan lisäksi teen digimarkkinointia hieman muillekin ja starttailen yritystoimintaa rauhassa – panostan laatuun en työn tai yritysten määrään.
Movettan kanssa lähdettiin liikkeelle kuten muidenkin – kokonaismarkkinoinnista. Halusin ymmärtää alaa, jokaisella toimialalla on erityispiirteensä. Markkinointistrategia, palvelu ja asiakkaat keskiössä. SEO (Search Engine Optimization) -ystävälliset verkkosivut, tarvittavat alustat ja kanavat. Siitä digimarkkinointi lähtee liikkeelle.
Movetta-uutiset lähetetään sähköpostilla kerran kuukaudessa, päivitän verkkosivuja ja somekanavia. Kirjoitan referenssejä, uutisia ja blogeja. Kuvaan, käsittelen kuvia ja tuotan erilaisia sisältöjä kanavasta riippuen. Tutkin analytiikkaa kuinka julkaisut tavoittavat asiakkaita. Data ja analytiikka ohjaavat kehitystä, kaikki toiminta tulee tehdä lukujen valossa.
Kerromme uutisissa päivänpolttavista asioista, Movettan tuotteista ja apuvälinealasta yleensä”.
05/2021 | Toukokuun uutiset https://movetta.fi/tilaa-uutiskirje/
Puhutaan paljon käyttäen termiä ”digiloikka”. Mikä se on? Loikitko sinäkin?
”Joooo…näin pitkillä jaloilla tulee paljonkin loikittua!
Digimarkkinoinnin aloittaneet yritykset käyttävät toisinaan tuota termiä kuvaamaan harppauksistaan lyhyessä ajassa. Movetta on kolmas yritys, jossa starttaan digitaalisen markkinoinnin nyt kahden vuoden aikana. Kaksi näistä kolmesta startista ovat nykyisiä asiakkaitani. Vaikka en ko. sanasta pidäkään, kyllä Movettankin kohdalla voidaan puhua digiloikasta, ensimmäiset loikat on otettu.
Movettan tulokset myynnissä näkyvät viimeistään loppuvuodesta, se vaatii markkinoinnin ja myynnin hyvää yhteistyötä.
Korona lisäsi digityöntekijöiden työtä huomattavasti, mitä ajattelet tämän jälkeen? Riittääkö töitä?
”Epäilemättä! En myöskään usko kasvokkain kohtaamista korvattavan koskaan millään. Jouduimme koronan vuoksi aikaan, jossa asiakastapaamiset muuttuivat webinaareiksi ja lähipalaverit Teamsseiksi. Kaikessa on puolensa – osasta varmasti tulee pysyviä hyviä käytäntöjä, mutta kaikkea työtä ei tehdä etänä – eikä pidäkään.
Poimitaan korona-ajasta hyväksi opitut käytänteet ja kehitetään sitä kautta järkevästi uutta”.
Kuinka rentoudut? Millä karistat tarinat, luvut ja linkit mielestäsi?
”Koetan välttää kirjoittamasta ja työskentelemästä liian myöhään illalla. Paras keino on lähteä kävelylle Lauttasaaren ihanaan merelliseen ympäristöön, kodistamme on viiden minuutin matka rantaan. Lisäksi käymme kuntosalilla ja pyöräilemme poikani kanssa.
Pidän myös paljon kokkaamisesta, minut löytää usein myös keittiöstä!
Lisäksi harrastuksiini kuuluu valokuvaus. Siihen keskittyen saa aikaa kulumaan – karistamaan työkiireet mielestään. Vielä yksi harrastus on toteutumatta, purjehdus. Etsin parhaillaan aikuisille tarkoitettua kurssia tähän”.
Onnellisten saarella
Lauttasaari valittiin 2020 Vuoden kaupunginosaksi. Vahvasti yhteisöllisen ja upeasti merellisen Lauttasaaren valinta osuu juuri oikeaan osoitteeseen. Saari on yhdistelmä vahvaa urbaania kaupunkikulttuuria ja saaristolaisuutta.
Helsingin monessa kaupunginosassa itsekin asuneena voin todeta Lauttasaarella olevan vahva identiteetti. Paikalliset ovat hyvin ylpeitä asuinalueestaan. Upea merellinen ympäristö, hyvät kulkuyhteydet ja monipuoliset palvelut tekevät arjen helpoksi ja elämän mukavaksi.
Turhaan Lauttasaarta ei kutsuta ”Onnellisten saareksi”.
Millainen olisi unelmatyösi?
”Täydellinen unelmatyö? In your dreams. Koen olevani onnekas saadessani tehdä työtä josta pidän. Tavoitteeni markkinoinnissa on aina ollut ja on – yrityksen kasvu. Brändäys, tunnettuus, myynti, tuotteet ja palvelut, sekä asiakasrajapinnassa tapahtuva työ sopii minulle. Digimarkkinointiin vahvasti liittyvä data ja analytiikka on mielenkiintoista ja palkitsevaa.
Puhutaan ihmeessä unelmista – niistä puhutaankin nykyään aivan liian vähän! Toivoisin jossain vaiheessa tekeväni työt talvisin ”palmun alta”. Palavereja lukuun ottamatta työni on täysin etätyötä. Katsotaan, unelmia pitää aina olla – toteutuvat ne tai ei.
Puhutaan ihmeessä unelmista !
Mikä on lempiruokasi tai bravuurisi keittiössä?
”No sepä olikin vaikein kysymys! Riippuu ihan fiiliksestä. Merenelävät ovat suuri intohimoni – valkosipulietanat parmesanilla, gambas al pilpil ja simpukat valkoviinissä. Ne saavat kyllä minun makuhermoni suorastaan hyräilemään!
Bravuuri…jaa` a…sitä pitäisi kysyä ystäviltäni. Pizzojani on kehuttu ja oma reseptini gratinoidusta parkasakaalista on kyllä saanut kiitosta. Mutta…olen maailman huonoin pihvin paistaja, olenkin kuuluisa polttamistaidoistani!”.
Simpukat valkoviinissä
Pussi simpukoita
Sipulia ja valkosipulia
Oliiviölyä, suolaa, cayennepippuria, persiljaa
Kuivaa halpaa valkoviiniä
Kuullota sipuli ja valkosipuli oliiviöljyssä isossa kattilassa. Lisää pippuri ja suola. Lorauta joukkoon kuivaa valkkaria ja sekoita. Lisää pestyt simpukat, sulje kansi ja ravista kattilaa välillä. Homma ei kestä kuin muutaman minuutin. Kun simpukat ovat avautuneet, saksi pinnalle runsaasti persiljaa.
Dippaa tuoretta patonkia liemeen, popsi simpukat ja lusikoi liemi. Takuuvarmasti hyvää. Kokeile myös tuoretta korianteria persiljan sijaan!
Buon Appetito ja mukavaa alkavaa kesää!
Kiitos haastattelusta!